Nové prostory pražského Fora Karlín se staly 23. dubna 2015 dějištěm 16. ročníku NGO Marketu – tradičního veletrhu neziskových organizací.

    Spolu s dalšími dvěma stovkami neziskovek se ho zúčastnila i Česká rada dětí a mládeže, která na prezentačním stanovišti číslo 10 nabídla zájemcům informace týkající se některých svých vybraných projektů. Vedle Evropské karty pro mládež EYCA a Chrudimska-Hlinecka, propagujícího turistický ruch ve zmíněném regionu, šlo především o projekt Národní pracovní skupiny pro strukturovaný dialog s mládeží, doplněný odpoledním workshopem.

    Michaela Cvachová z Národní pracovní skupiny pro strukturovaný dialog s mládeží (foto Jiří Majer)Ze semináře ke Strukturovanému dialogu s mládeží (foto Jiří Majer)Podle jejího zjištění asi třetina zájemců zavítala do „dialogového“ stanu ze zvědavosti; dvě třetiny přišly cíleně. „Někteří z nich proto, že projekt znají, chtěli se se mnou setkat a zeptat se na pár drobnost. A pár jich přišlo proto, že sami už strukturovaný dialog zkoušejí dělat a chtěli vidět moji prezentaci,“ vysvětlila lektorka. „Takže mi workshop dal i příjemný pocit, že to není úplně schované téma, které by nikoho nezajímalo,“ dodala.

    U prezentačního stanoviště ČRDM na NGO Marketu 2015 (foto Jiří Majer)Ze semináře ke Strukturovanému dialogu s mládeží (foto Jiří Majer)Workshopu se účastnili zástupci nově vzniklé mládežnické organizace i ti, kteří pracují s mladými už hodně dlouho. Jejich cílem bylo zjistit, jak díky strukturovanému dialogu mohou posunout svoji činnost s mládeží dál a jak zapojit mladé do rozhodování o vlastních osudech a dění v jejich okolí. „Naše debata po skončení workshopu se týkala možností financování projektů díky klíčové akci 3 z programu Erasmus+ a zapojení se do aktuální evropské konzultace díky reflexi výstupů z Evropské konference mládeže v lotyšské Rize,“ podotkla Michaela.

    U prezentačního stanoviště ČRDM na NGO Marketu 2015 (foto Jiří Majer) V lotyšském hlavním městě se totiž zhruba před měsícem sešli zástupci mladé generace, kteří se předtím zúčastnili již některých konzultací ve své vlasti, s úředníky odborů starajících se o mládež v členských zemích EU a se zástupci evropských institucí. Na základě národních konzultací v členských státech společně vytipovali hlavní tematické oblasti, díky nimž by se dala zlepšit komunikace mladých lidí s politiky a obecně zvýšit zájem mladých o politiku a občanskou sféru a vytvořili společná politická doporučení pro Evropskou Unii. Ze semináře ke Strukturovanému dialogu s mládeží (foto Jiří Majer)„Jde o to, aby mladí vůbec měli zájem o veřejné dění, aby o něm měli alespoň povědomí. A na druhé straně – protože strukturovaný dialog je také o politicích – aby politici věděli, jak se mají mladých zeptat a jak mohou zapojit mladé lidi do svých – mnohdy nepřehledných – politických aktivit. Tak, aby politika a správa věcí veřejných představovaly pro mladé lidi volné pole působnosti a ne něco cizího a jim nepříjemného,“ zobecnila Michaela.

    Budova Fora Karlín, kde se veletrh neziskovek konal (foto Jiří Majer)NGO Market, pořádaný Nadací Fórum 2000, je jedním z projektů zaměřených na posilování role občanské společnosti. Neziskové organizace z České republiky i zahraničí na něm představují své aktivity široké veřejnosti. Na veletrhu mají možnost navázat nová partnerství, zaujmout a oslovit sponzory a dobrovolníky, ale i získat nové poznatky potřebné pro úspěšné vedení své organizace.

    Autor